Kuten muuallakin maailmassa, Suomessa somea käytetään paljon. Viimeisen kahden vuoden aikana ajankäyttö mobiililaitteiden parissa on lisääntynyt 87%. Luulen tähän voimakkaaseen kasvuun olevan osasyynä älypuhelimet. Jokaisen puhelin on nykyään älypuhelin. Se kulkee mukana jatkuvasti, joka taas mahdollistaa vaivattoman somettamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Suomalainen käyttää älypuhelinta kolme ja puoli tuntia viikkoa kohden. Eli tämä tarkoittaa puoli tuntia puhelimen käyttöä päivässä. Uskon ajan olevan todellisuudessa paljon suurempikin, ainakin nuorilla.

Kasvu nopeata

Sosiaalisen median käyttö suomalaisten keskuudessa on kasvanut viimeisen kahden vuoden aikana 52%. Erilaisten kanavien ja sosiaalisten medioiden parissa kulutetaan viikossa melkein seitsemän tuntia.

Tilastoja tarkastellessa käy hyvin ilmi miten sosiaalinen media on jatkuvasti läsnä. Somea käytetään luontevasti pitkin päivää, monesti edes kiinnittämättä siihen sen suurempaa huomiota. Pieni luppoaika ja havahdumme syvältä somen syövereistä.

Puhelimen käyttö monipuolistui

Puhelimien nettiyhteydet ovat parantuneet hurjasti viime vuosina. Surffailu puhelimilla onnistuu vaivatta. Monilla nettisivustoilla on omat mobiilinäkymänsä. Tämä mahdollistaa sivuston toiminnan puhelimella.

Puhelimien käyttö on niin yleistä tänä päivänä, että pidetään aivan hyväksyttävänä selailla puhelinta joukkoliikenteen välineissä tai odotustiloissa.

Sosiaalinen media on sivuuttanut perinteistä mediaa. Sanomalehtien lukeminen on laskenut melkein 30%. Uutiset luetaan mieluiten verkosta.

Suomessa suosituin sosiaalisen median kanava on Facebook. Paitsi nuorten 15-24 vuotiaiden keskuudessa suosituin kanava on videopalvelu Youtube. Facebookin johtoasemaa hätyyttelee kovaa vauhtia kuvapalvelu Instagram. Instagram on kasvanut noin miljoonalla käyttäjällä viimeisten kahden vuoden aikana. Kaksi miljoonaa suomalaista käyttää instagramia. Facebookkia käyttää 3,2 miljoonaa suomalaista.

Paljon kanavia

Muita suomalaisten paljon käyttämiä sosiaalisen median kanavia ovat Twitter, Linkedin, Snapchat, Pinterest.

Tavallisten televisiokanavien katselu on vähentynyt. Tilalle on tullut erilaiset maksukanavapalvelut, kuten netflix, viaplay, ruutu, katsomo. Näistä suoratoistopalveluista sisällön katsominen kiinteään kuukausi hintaan on vaivatonta. Sisältöä on runsaasti, lähes rajattomasti.

Blogit

Suomessa blogia kirjoittaa noin 3% väestöstä. Blogeja lukee noin 42% väestöstä. Suomen suosituimpia blogeja ovat Sara Parikka, Kalastajan vaimo, Loving white style, Desire Nyman, Prime life by Umppu, Ostolakossa, Kolmistaan.. Suomessa on useampi bloggaaja joka elättää itsensä blogillaan. Sosiaalisen median hurja kasvu on mahdollistanut myös itsensä elättämisen somettamisella.

Yksi merkittävä sosiaalisen median palvelu on Whatsapp. Ennen pelkästään viestipalvelu on laajentanut käyttömahdollisuuksia ja se on tänä päivänä paljon muutakin kuin viestittelyä varten. Whatsappia käyttää yli 60% 15-74 vuotiaista. Nuorista whatsappia käyttää suurin osa 89%. Whatsappia käytetään tekstailuun, kuvien/videoiden/animaatioiden lähettämiseen, äänivesteihin, puheluihin.

Ikärajoista

Sosiaalisen median palveluita on rajoitettu ikärajoin. Suurimmassa osassa sosiaalisen median palveluita ikäraja on 13-vuotta. Ikärajat ovat kuitenkin ohjeellisia ja niitä on suhteellisen helppo kiertää. Rekisteröitymisvaiheessa voi helposti valehdella ikänsä oikeata korkeammaksi jolloin rekisteröityminen palveluun onnistuu. Henkilötietojen lainsääsäädäntöä koskevien muutosten myötä palveluiden käyttäminen edellyttää alle 16-vuotiailta vanhempien lupaa. Tätä on myös hyvin hankala valvoa.

Ikärajojen ja sosiaalisen median sisällön kannalta olisi äärimmäisen tärkeää, että vanhemmat olisivat tietoisia lapsensa tekemisistä somessa. Valvontaa tarvitaan ehdottomasti.

Rajoitusten tarkoitus on suojella lasta. Lapsilla ei ole kykyä ymmärtää henkilötietoihin liittyviä uhkia, eikä käsitystä siitä millaista sisältöä some kokonaisuudessaan sisältää.

Etusivu